Ensi-ilta vuoden 2025 alussa.
“Kasvien tutkiminen merkitsee maailmassa-olemisen ymmärtämistä. Kasvissa ruumiillistuu läheisin ja perustavanlaatuisin suhde, jonka elämä voi muodostaa maailman kanssa. Kasvi onkin havaintoasema, josta avautuu kirkkain näkymä maailmaan kokonaisuudessaan.
Emme voi ymmärtää kasvia ymmärtämättä, mitä maailma on.”
– Emanuele Coccia, Kasvien valtakunta
NÄYTTÄMÖTEOKSEN TYÖSKENTELYMETODISTA
Taiteellisessa työskentelyssä teoksen parissa lähtökohtina toimivat kasvielämää ja kasvien olemistapaa teoreettisesti käsittelevät tekstit ja toisaalta kasvien aistinvarainen havainnointi. Taiteellisessa työskentelyssä merkittävää on, että työryhmä antaa itse kasvien todella v a i k u t t a a prosessin kehkeytymiseen. Kasvit eivät ole näin enää pelkästään teoksen kuvauksen kohde ja aihe, vaan niillä on tunnustettu tekijyys teoksen kehkeytymisessä. Tällaisella toimintatavalla on myös vuosisataiset perinteensä esimerkiksi japanilaisen luontorunouden parissa. Hokkuina (tai haikuina) tunnettujen luontorunojen mestari Bashō (1644–1694) ja hänen oppilaansa kirjoitukset nousivat aivan erityisestä ’uppoutumisen’ tapahtumasta. Työryhmän kokemuksen mukaan tällaiselle ’uppoutumiselle’ voidaan antaa erityissija myös esiintyjien ruumiillisessa taiteellisessa työskentelyssä: työryhmä etenee havaintojen ja tekstien pohjalta kohti liikeimprovisaatioita, joiden kautta esityksen näyttämömateriaali syntyy suoraan lavalle.
Lopputuloksena on runollinen ja yllättävä, visuaalista ja fyysistä teatteria yhdistävä esitys!
Työryhmä
Ohjaus / Mikko Bredenberg ja Mira Taussi
Näyttämöllä / Mikko Bredenberg, Mira Taussi ja Minerva Kautto
Äänisuunnittelu / Antti Puumalainen
Pukusuunnittelu / Tiina Helin
Tuotanto / Krista Mäkinen
Yhteistuotanto
Quo Vadis, Tehdas Teatteri, Bredenberg&Taussi